Da Fedtmule fik “flodhestehoved”

Hvepsestik kan være ubehagelige – også for vores firbenede venner.

“Fedtmule” er en ung nysgerrig hund. En dag blev nysgerrigheden straffet. Han snappede en hveps og blev stukket i tungen. Umiddelbart reagerede han med stort ubehag og smerte over selve stikket. Ikke så snart det værste ubehag var overstået, begyndte han at hæve i hovedet. “Mulen” eller rettere læberne hævede kraftigt op og han udviklede det, som vi kalder “flodhestehoved”. Sådan hedder det, fordi hovedet får et karakteristisk firkantet flodhestehoved lignende udseende. Hævelsen er en allergisk reaktion på hvepsestikket. Ofte er også øjelågene inddraget i hævelsen.

Hvert år i sensommer og efterår bliver mange hunde stukket af hvepse. Som regel i mundhule eller i poter. I mange tilfælde går det sikkert ubemærket hen, men i andre tilfælde medfører det dramatiske hævelser i hovedet. Bliver hunden stukket i tungen, er der en risiko for at tungen hæver op. I de tilfælde er akut hjælp påkrævet, fordi hævelsen kan blive så voldsom, at det kan gå ud over vejrtrækningen. Heldigvis er det meget sjældent, at det går så galt. Som regel begrænses følgerne til en hævelse af læber og øjelåg. I de tilfælde vil de fleste komme over det uden behandling. Undertiden kan overfølsomheden medføre så meget ubehag, at hunden klør sig intensiv. Klør den hul på huden, kan det medføre sekundære hudbetændelser. I sådanne tilfælde kan dyrlægen hjælpe med antiallergisk medicin. På den måde mindskes ubehaget og man undgår følgeskaderne.

Hvad kan man selv gøre? Har man en køresygetablet (antihistamin) i huset kan man med fordel give hunden en sådan. Vær opmærksom på doseringen. Små hunde skal kun have en ¼ eller ½ tablet, afhængig af kropsvægten.

De fleste hunde lærer af erfaringen. Når de først har prøvet at blive stukket får de en naturlig respekt for de summende insekter.