Mange hunde bliver allergiske overfor deres ejere

Det er kendt, at mennesker kan få høfeber- eller astmaanfald, når de har kontakt med dyr. Nogle læger er hurtige i deres dom, når deres patienter viser tegn overfølsomheder : “Skil dig af med dine husdyr”. Som om der var tale om en ting!

Det er nu vist kun de læger, som ikke selv har et forhold til et firbenet familiemedlem, der kan finde på at give en så ufølsom ordre til sine patienter uden først at have en sikker diagnose. Jeg har oplevet et tragisk tilfælde, hvor en læge fældede sin dom over en hund, uden at have belæg for, at det var den, der var kilden til allergien. Ejeren var dybt ulykkelig, da hun kom med hunden til aflivning. Efter ½ år anskaffede hun sig en ny hund. Hun var da blevet nærmere undersøgt for sin allergi. Det viste sig, at hun ikke var overfølsom overfor dyrehår.

Hvad måske færre ved, er at mange hunde, er overfølsomme overfor os mennesker. Menneskeskæl er den næsthyppigste årsag til den slags allergi, der hedder atopi eller inhalationsallergi (atopisk hudbetændelse). Men hunden kan jo ikke skille sig af med “sit menneske”. Den må leve med problemet. Meget kan dog gøres for at mindske eller i bedste fald løse problemet.

Hver 6.-7. hund i Danmark lider af allergi

Omkring 15% af vores hunde lider af allergiproblemer. Det kan være alt lige fra mindre gener med sæsonbetinget kløe til alvorlige helårsallergier. Antallet af allergitilfælde er steget de senere år, og man mener, at indeklimaet spiller en væsentlig rolle.

Allergier rammer alle racer, men nogle er dog mere udsat end andre. Specialdyrlæge Flemming Kristensen, der har hudsygdomme som sit speciale, kunne på et seminar for nylig fortælle, at man på hospitalet f.eks. aldrig ser en bull- terrier uden at den har hudlidelser! Tilsvarende viser hans opgørelser, at blandt andre alle amerikanske cocker spaniels over 6 år lider af hudlidelser og mere end 50% af bull-mastifs har hudbetændelse.

Husstøvmider er den helt store skurk. De indtager en klar førsteplads, som det hunde kan blive overfølsomme overfor. På andenpladsen kommer så mennesker (menneskeskæl). Også andre typer af mider, pollen, bomuld, gåsefjer er almindelige årsager til overfølsomhed.

Kan hunden behandles for sin allergi?

Man kan lukke øjnene for årsagen og vælge den lette løsning. Den lette løsning består i at give medicin (kortison, prednison), der kan undertrykke allergien. Det kan gå an, hvis allergien kun er sæsonbetinget og driller i korte perioder af året. Men kortisoner kan have uheldige langtidsbivirkninger og bør derfor så vidt muligt undgås som en permanent løsning.

Den bedste løsning er at prøve at finde årsagen til allergien. Det kan man gøre ved enten at undersøge en blodprøve eller at udføre en såkaldt priktest. Hunden klippes for hår på den ene side af kroppen, og der indsprøjtes, med en ganske tynde kanyler, bittesmå mængder af ca. 40 forskellige allergener (ekstrakter af stoffer som husstøvmider, menneskeskæl, pollen osv.). Herefter vurderes hudens reaktion på alle disse stoffer, og man får et mål for hvilke ting, hunden ikke tåler.

Men hvad kan det så bruges til?

En hund, som vi testede for nylig slog ud overfor 3 allergener: Menneskeskæl, bomuld og gåsefjer. Da ejeren kom for hente sin hund, kunne vi til hans store forbavselse fortælle ham, at hunden da vist sov i hans seng. Ganske rigtigt. Hvordan kunne vi vide det? Jo, den var netop overfølsom overfor de allergener, der er fremtrædende i sengen: Dynen (gåsedun), dynevår (bomuld) og menneske. Ikke noget med at komme i sengen mere, og problemet var løst. Det var nu lidt af en “solstrålehistorie”, for ofte er det meget mere indviklet.

Det har vist sig, at man kan vænne hunden til allergenerne ved at “vaccinere” den med stigende mængder af de ting, den ikke kan tåle. Man lader derfor fremstille en “vaccine”, der er skræddersyet til den enkelte patient og indleder et vaccinationsprogram, der forløber over flere måneder. Mange bliver hjulpet på denne måde, men ikke alle. Sidste udvej vil være allergidæmpende medicin, hvis vaccinationerne eller hyposensibiliseringen, som den hedder, ikke hjælper.

Symptomerne på allergi er kløe med eksem forskellige steder på kroppen. Hovedet er ofte inddraget. Især ører og øjenomgivelser, men også poter og endetarmsregionen, er typiske steder for hudforandringer ved atopi.

Øreproblemer skyldes ofte allergi

Tidligere vidste man ikke, hvorfor hunde ofte led af tilbagevendende øreproblemer. Man forklarede det med hængende ørelapper eller manglende luft til øret. I dag ved man, at øregangsbetændelse ofte er et led i en allergi. Der ses endog tilfælde, hvor ørerne er det eneste sted allergien viser sig. Man skal ikke undre sig, når dyrlægen f.eks. også undersøger poter eller andre hudområder, når man kommer med et øreproblem.

Øreproblemer skal altså ses i en større sammenhæng. Ikke så mærkelig: Øregangen er jo også hud! Hunde med kronisk, tilbagevendende øreproblemer bør undersøges nærmere for en eventuel allergi.