Hjerte-lungeorm – en alvorlig sygdom

Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) og rævens lungeorm (Crenosoma vulpis) er parasitter, som smitter hunde og ræve via snegle.
Især infektionen med fransk hjerteorm er alvorlig. Rævens lungeorm er hyppigere, men har et meget mildere forløb.

Fælles for sygdommene er symptomet hoste. Smitten kommer fra snegle, der har optaget larverne fra ræves og hundes afføring. Æder hunden sneglen kan den smittes. Det måske derfor at især yngre jagthunde, sporhunde og meget madglade hunde er i størst risiko for at blive smitte. Larverne udvikler sig inde i hunden og ender med at infiltrere og ødelægge lungevævet.

Rævens lungeorm er udbredt i hele landet og findes ikke sjældent hos hund, hvorimod den franske hjerteorm især er udbredt i Storkøbenhavn og Nordøstsjælland. Det er vanskeligt med sikkerhed at sige, om den findes i naturen andre steder i Danmark. Der findes rapporteringer om tilfælde fra hele landet, men der kan være tale om hunde, som har opholdt i Sydeuropa. På Åbyhøj Dyreklinik finder vi jævnligt rævens lungeorm ved undersøgelse af mistænkte hundes afføring, men fransk hjerteorm er det aldrig lykkedes os at påvise.

Hvornår skal man være på vagt? Hoste er som bekendt et symptom, som ses hos en lang række lungesygdomme. Hyppigst ser vi det ved kennelhosten. Hvis din hund får et længere kronisk forløb med hoste, blodmangel, blødende pletter på tandkødet og manglende udholdenhed, vil det være en god idé, at lade den undersøge. Hunden kan ikke selv komme sig over sygdommen. Den kræver altid hjælp af antiparasitære midler.

Opdages sygdommen i tide, er prognosen for helbredelse ganske god. Som nævnt har vi endnu ikke set fransk hjerteorm hos os, men rævens lungeorm ser vi af og til. Den findes også ved at undersøge en afføringsprøve og behandles i princippet på samme måde som hjerteormen.

Katte rammes kun yderst sjældent af lungeorm. Sandsynligvis fordi de er meget mere kræsne med, hvad de putter i munden.
Inden evt. rejse til “de varme lande” kan det være en god idé at tale med dyrlægen om forebyggelse og hjerte- og lungeorm. Du kan læse mere på hjertelungeorm.dk