Kennelhoste

Mange hunde smittes i denne tid med kennelhoste, så der er god grund til at tjekke vaccinationerne.
Kennelhoste har fået sit navn efter at hunde ofte smittes i kenneler eller andre steder, hvor hunde bringes sammen. Sygdommen er meget smitsom. Den overføres ved direkte kontakt og det er bestemt ikke kun i pensioner og kenneler, at smitten sker. Den sker også, når hunden møder andre hunde i parker og lignende. Sygdommen kommer 5-10 dage efter kontakt til et smittet dyr.

Symptomerne er en kraftig rungende hoste, der minder om kighoste hos børn. Hosten er ret uproduktiv, dvs. at det er en tør hoste. Undertiden kommer der lidt sej slim op fra luftrøret, der fører til, at hunden får det, vi kalder kløgninger. Det kan minde om brækfornemmelse og mange hundeejere tror, at der må sidde et fiskeben eller andet fremmedlegeme i halsen.

Kennelhoste er en blandingsinfektion, hvor flere smitstoffer spiller ind. Såvel en bakterie som et eller flere virus kan være involveret. Kulde og høj luftfugtighed spiller formentlig også en rolle.

Hvis hunden er vaccineret en gang om året, er den sikret mod parainfluenza. For disse hunde udvikles kennelhoste kun i en svækket form, når de smittes med den bakterie, der kaldes Bordetella. Der findes også en vaccine (der gives i næseborene) mod Bordetella. Den gives især til hunde, der skal i hundepension.
Diagnosen stilles ud fra forhistorien og de karakteristiske symptomer. Da hoste ikke er en sygdom, men et symptom, kan det komme på tale, at undersøge hunden nærmere med blodprøver og evt. røntgenundersøgelser mv.

Behandlingen af kennelhoste består i at behandle med hostedæmpende midler og i de tilfælde, hvor der er feber tillige med et antibiotikum. For de hunde, der er regelmæssigt vaccinerede, forløber sygdommen meget godartet og er oftest ovre på få dage. Hunde, som ikke er vaccineret inden for det sidste år, kan blive meget syge med en bronkitis, der kan vare uger og måske endda måneder. Det er vigtigt at holde hunden i ro under sygdommen, ligesom man naturligvis bør isolere den fra omgang med andre hunde, af hensyn til smitterisikoen.