Løbetid

Kattejammerrock

Foråret nærmer sig, og lyset vender tilbage. Det signalerer starten på parringssæsonen for katte og dermed for kattejammerrock i haverne.
Hormonerne styres af lysmængden, og uanset om kattene kun er inde eller de kan komme ud, kan man erkende forandringerne. Hankattene bliver mere aktive og hunkatte, der ikke er neutraliserede eller får P-piller, kommer i løbetid. For katteejere, der ikke har haft hunkatte i løbetid før, kan det være en speciel oplevelse. Mange oplever at katten “snakker” mere og at den skyder ryg ved den mindste berøring. Adfærden kan virke voldsom og af og til fejltolkes som at katten har smerter.

Løbetiden strækker sig typisk over nogle dage og gentages med 3 ugers mellemrum hele foråret og sommeren med mindre katten bliver parret. Har man derfor en hunkat, som bliver lukket ud, skal man være opmærksom på risikoen for at katten bliver drægtig. Har man derimod en indekat kan adfærden blive så træls, at noget må gøres.

Prævention til kat

Den mest effektive løsning, hvis man ikke ønsker killinger, er sterilisation. Der er tale om en operation, hvor man fjerner æggestokkene og eventuelt livmoderen. Katten kommer sig i reglen hurtigt over indgrebet. Det er mest hensigtsmæssigt at foretage indgrebet så tidligt som muligt. Typisk anbefaler vi at katte steriliseres fra de er 16 uger gamle. Dette falder typisk sammen med at killingen skal vaccineres anden gang. Ved at sterilisere tidligt reduceres risikoen for både kræft i mælkekirtlerne og livmoderbetændelse. Da man normalt øretatoverer katten ved indgrebet, sikrer man også tidligt, at den kan identificeres, hvis den skulle stikke hjemmefra.

Alternativt kan man anvende p-piller, men da disse typisk giver en del kedelige bivirkninger – kræft i mælkekirtlerne og livmoderbetændelse – er det ikke en optimal behandling. Hvis man ønsker killinger, men gerne vil vente en sæson, kan P-pillerne være en midlertidig løsning. P-pillerne skal gives en gang om ugen, på en fast uge dag. Pillerne er receptpligtige og kræver et besøg hos dyrlægen.

Snak med os om hvilken løsning, der er bedst for din kat.

Venlig hilsen
Dyrlæge Johan Mikkelsen