Rejse med hund og kat

Skal kæledyret med på ferie i udlandet, er det vigtigt at tænke på forberedelserne i god tid.

Er det forsvarligt at tage hunden eller katten med på sommerferie? Hvilke forberedelser skal man i givet fald tænke på?
I de tilfælde hvor man skal rejse i egen bil går det nemmest. De fleste hunde er i forvejen vant til at være med i bilen og nyder at være sammen med familien. Derimod er der mange katte, som ikke er helt så glade for turen i bilen. En del katte viser sin uvilje mod transporten ved at miave højt og hjerteskærende. Her kan det være en fordel at få lidt beroligende hos dyrlægen. De beroligende tabletter virker samtidig mod køresyge og skader på ingen måde dyret. Det er en god idé med en god transportkasse, så katten ligger trygt og sikkert.

Pas på med varmen! Der er hvert år tilfælde hvor dyr dør eller bliver alvorligt syge af hedeslag, hvis de efterlades i en bil. Bilen er måske ikke varm når man forlader den, men i løbet af meget kort tid vil der blive som i et drivhus, især hvis bilen kommer til at stå i solen. Et nedrullet vindue er ikke altid tilstrækkeligt.

Sørg også for at hunden eller katten får adgang til rigeligt vand med jævne mellemrum.

Nødvendigt med vaccination til udlandet

Går turen uden for landets grænser er det nødvendigt at få foretaget en vaccination mod rabies. Det skal gøres senest 21 dage inden afrejse.

For at rejse skal 3 ting være opfyldt: 1) Dyret skal være mærket (tatoveret eller microchip), 2) Dyret skal have et euro-pas (som dyrlægen udsteder til dig) og 3) dyret skal være vaccineret mod rabies senest 3 uger før afrejse. For hunde/katte/fritter under 1 år er vaccinen gyldig i 1 år for dyr, der vaccineres mod rabies efter at de er fyldt 1 år, gælder vaccinen i 3 år.

Det vil være klogt at kontakte dyrlægen i god tid inden afrejsen og høre nærmere. Betingelserne ændres ind i mellem, men dyrlægen kan informere om hvilke papirer og vaccinationer, der er påkrævede.

Hvis dyret skal med på en flyverejse bør man i god tid kontakte flyselskabet. Her kan man leje en transportkasse, men ofte er det billigere selv at anskaffe en sådan. Ved længere rejser kan man med fordel give dyret lidt beroligende. Det gør rejsen mindre stressende.

Særlige vilkår for at rejse til Norge, Storbritannien og Irland.
Der er krav om, at dyret er mærket (tatovering eller microchip), men det er mange jo allerede, idet der blev indført lovmæssigt krav herom for nogle år siden. For rejse til Norge gælder det at indenfor 10 dage før afrejsen skal dyrlægen dokumentere, at der er givet en ormekur mod bændelorm.
NYT: Fra 1/1 2012 bortfalder kravet om blodprøve til Norge og Sverige
Nye regler for hund og kat til Sverige

Fra nytår kan dyrene undvære den obligatoriske ormekur før rejse til Sverige. Til gengæld skal pas, papirer og id være i orden. Desuden ophæves særordningen for transitdyr til Bornholm.

Pension eller pasning i hjemmet?

Hvis feriemålet skal nås med flyver foretrækker de fleste at lade hunden og katten blive hjemme i Danmark. Men hvad er så bedst : At lade dyret være hjemme eller lade det blive passet i en pension?

Ikke alle dyr egner sig lige godt til et pensionsophold. Dyr med en stærk psyke klarer det fint, men andre trives dårligt i familiens fravær. Der er eksempler på dyr, som undlader at spise i hele perioden.

Har man venner eller familie, der vil påtage sig jobbet som ferievært, vil det være at foretrække. Men er det ikke en mulighed, kan det jo være, at en nabo eller en bekendt vil komme og tilse dyret.

Hvis naboen helhjertet vil sørge godt for dyret, er det en god mulighed. De fleste dyr har det nu en gang bedst i de vante omgivelser. Men husk, at intet dyr må overlades til sig selv uden opsyn i længere tid. Dyreværnsloven sætter en grænse på 1 døgn, men både hunde og katte kræver meget menneskelig kontakt, og skal dyrene passes på forsvarlig vis, vil det kræve meget af “barnepigen”. Katte, der kan være ude og leve det frie liv, vil være de nemmeste at passe.

Har man ikke pasningsmuligheder, findes der mange gode pensioner, som tilbyder en fornuftig pasning. Husk at sikre, at dyret har fået den regelmæssige vaccination indenfor det sidste år. Det kræver man i pensionen for at sikre en god smittebeskyttelse. En familiepræget pension, hvor den personlige kontakt til det enkelte dyr er fremtrædende, vil være at foretrække.