Vask af hund

Hvor ofte må jeg vaske min hund?

Der findes en lang række skrøner om hunde. En af dem er, at man ikke må vaske hunden for ofte, idet man så fjerner det naturlige fedtlag i pelsen.
Men lad mig slå fast med det samme: Du kan vaske din hund lige så ofte, du vil.

Faktum er, at rigtig mange hunde rent faktisk har alt for meget fedt i pelsen.

Fedtet binder allergener og snavs og giver grobund for vækst af gærsvampe med lugt og kløe til resultat. Også i forbindelse med allergier forekommer gærsvampevækst, der kan forværre kløen.

En fedtet pels giver et glansløst og tørt udseende og ofte ses døde hudceller eller skæl i pelsen. Symptomerne benævnes undertiden som seborre og kan f.eks. være forbundet med mangel på skjoldbruskkirtel hormon. Der findes altså en lang række hudsygdomme, hvor vask med forskellige specielle shampooer er en vigtig del af behandlingen. F.eks. Kan shampoo med indhold af svovl eller klorhexidin dræbe gærsvampe og andre midler i shampooerne kan være med til at bekæmpe betændelse i huden. Endnu andre kan medvirke til at beskytte huden mod allergener fra omgivelserne. Som dyrlæger bruger vi derfor ofte specielle shampooer som et led i behandlingen af hudsygdomme.

Raske hunde med sund hud kan tåle at blive vasket meget ofte. Det bedste vil være at vælge en u parfumeret shampoo, der er beregnet til hunde, men børneshampoo kan såmænd også fint bruges. Så når din hund er snavset, har rullet sig i en død måge eller bare trænger til at blive affedtet, kan du roligt rulle ærmerne op og starte vaskeriet.