Close this search box.

Hudproblemer og allergiudredning

Hudproblemer kan omfatte kløe, pelstab, betændelse, sår, knopper, eksem, øreproblemer, poteslikkeri, hypersoignering, og meget andet. Samlet set er hudproblemer blandt de hyppigste årsager til, at kæledyr kommer til dyrlægen.

Hudproblemer

Hudproblemerne kan selvfølgelig skyldes flere ting, men i mange tilfælde, især hvor problemet er tilbagevendende, er der tale om allergier. Det kan både være allergi overfor ting i sine omgivelser, såsom græs eller husstøvmider, eller der kan være tale om en foderintolerance, hvor det ofte er et bestemt protein, der udløser allergien. Og det kan være en kombination af begge dele.

Ved hjælp af en blodprøve, kan man teste på hvad hunden eller katten ikke kan tåle. Vi udtager blodprøven på klinikken, og sender den til et eksternt laboratorium, hvor de analyserer prøven.

Man kan dog ikke teste på fødevareallergi på samme måde. Ved mistanke om foderintolerance, laves der typisk en fodertrial, hvor hunden eller katten fodres restriktivt med et bestemt foder i 2-3 måneder. Foderet er enten hydrolyseret, eller baseret på en proteinkilde, hunden/katten ikke har mødt før.

Hvordan behandles allergi?

Allergi er heldigvis ikke nogen dødsdom. Vores kæledyr kan leve et langt og godt liv, trods allergi. Det kræver dog tid og en stor portion tålmodighed fra ejer at få under kontrol. Man kommer ofte til at lære sin dyrlæge ganske godt at kende, da det kan kræve flere samtaler og besøg, før man er på rette vej.
Man kan behandle med medicin mod allergi. Dette er symptombehandling, og kræver i udgangspunktet livslang behandling.

Man kan også behandle allergi med hyposensibilisering. Hyposensibilisering er en vaccine, udviklet specielt til den enkelte hund. Der injiceres en lille mængde af de allergener, som hunden viser en allergisk reaktion imod. Injektionerne gentages regelmæssigt og gives i større og større dosis, indtil man når vedligeholdelsesdosis, som skal gives én gang i måneden. Formålet er, at hundens immunforsvar skal blive ”optrænet” til at modstå allergenerne, så den allergiske reaktion aftager.

Typisk laver vi et opstartsforløb på klinikken, hvor vi hjælper hund og ejer godt i gang med behandlingen, og herefter foretrækker de fleste at klare de månedlige indsprøjtninger derhjemme.

Johan tager imod henvisningspatienter til allergiudredning.

Kontaktoplysninger